مصاحبه آرشیو خبر ها
تمام آن چیزهایی كه باید در مورد رموز‍ِ كاپیتانـی جانلوئیجی بوفون بدانیم

تمام آن چیزهایی كه باید در مورد رموز‍ِ كاپیتانـی جانلوئیجی بوفون بدانیم

بوفون آنقدر محبوب است كه جراید ایتالیا همیشه مترصد مصاحبه او باشند. گاهی به خاطر نمایش خیره‌ كننده‌اش و گاهی به پاسِ تجارب گرانبهایش در اتمسفر فوتبالی دو دهه اخیر فوتبال ایتالیا. این بار نیز قرعه به روزنامه پرتیراژ شهر رم رسیده است. ««كوریه‌ره دلُّ اسپورت» در آستانه دیدار یوونتوس مقابل فیورنتینا با كاپیتان افسانه‌ای یووه گفتگویی مفصل ترتیب داده و در آن از همه چیز پرسیده است.

 

بخشی از این مصاحبه را با هم مرور می‌كنیم:

 

جی‌جی بوفون دروازه‌بان بی‌همتای یوونتوس در بخش ابتدایی این گفتگو با اشاره به بازگشت رویایی یووه پس از شروع ناامید كننده ابتدای فصل تصریح كرد:

 

ما می‌خواستیم به آنها (منتقدان) نشان دهیم كه اشتباه فكر می‌كنند.

 

دروازه‌بان استثنایی یووه در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به نقش او به‌عنوان كاپیتانِ تیم در سپری كردن بحران ابتدای فصل، گفت:

 

یك كاپیتانِ واقعی كسی است كه اول از همه مورد اعتماد و تایید هم‌تیمی‌هایش باشد و سپس تجربیاتش را به ‌موقع در اختیار دیگران قرار ‌دهد؛ مخصوصاً بازیكنان جوانتر. به همین علت بود كه من باید تلاش ‌می‌كردم به زبانی صحیح و به‌جا آنها (بازیكنان) را متوجه این نكته مهم كنم كه لباس چه باشگاهی را برتن كرده‌اند.

 

بوفون با اشاره به صحبت‌های تكان‌دهنده، ‌ تاثیرگذار و معروفش در ماه اكتبر گذشته پس از شكست در مقابل ساسوئولو به بازیكنان یووه گفت:

 

صحبت بسیار ساده‌ای بود. همه ما به یك چیز فكر می‌كردیم. اگر موفق به كسب اسكودتو نمی‌شدیم، یا فصل را همانگونه كه بسیار بد شروع كرده بودیم ادامه می‌دادیم، باید چیزی برای پاسخ به سوالات و خواسته‌های ناكام شده بسیاری از مردم می‌داشتیم.

 

جانلوئیجی بوفون ادامه داد:

 

منتقدین در آن شرایط سخت تحلیل‌های خاصِ خودشان را داشتند. آنها دلیل سقوط ما را دائماً از دست دادن بازیكنان بزرگ معرفی می‌كردند و بالا بودن سن برخی از بازیكنان را در ناكامی‌ها موثر می‌دانستند. به همین خاطر بسیاری از بازیكنان انگیزه‌های‌شان را از دست داده‌ بودند. در هر صورت ما می‌خواستیم كه به آنها ثابت كنیم اشتباه می‌كنند. كاری كه سرانجام موفق به انجام آن شدیم.

 

دروازه‌بان یوونتوس در تشریح چاره‌اندیشی برای مقابله با سیل انتقادات منتقدین و همچنین بازگرداندن تیم به شرایط عادی، یادآور شد:

 

بعد از این بود كه ما با خود محاسباتی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم كه 25 یا 26 پیروزی كار غیرممكنی نیست. فقط باید همان ‌كاری كه سال گذشته‌اش نیز انجام داده بودیم، انجام می‌دادیم. پس این شد كه بر ترس‌ و تردیدهایمان غلبه و صعود را آغاز كردیم.

 

تمهید كاپیتان و بازیكنان بالاخره جواب داد. در كمتر از چند ماه نتیجه آن شد كه یوونتوس رده دوازدهمی پس از شكست مقابل ساسوئولو در هفته دهم رقابت‌های سری آ ایتالیا و در حالیكه فصل را با سه برد، سه تساوی و چهار شكست آغاز كرده بود در بیست و سه بازی از 24 دیدار بعدی پیروز از میدان خارج شد تا امروز در آستانه كسب پنجمین قهرمانی پیاپی‌شان قرار بگیرند.

 

اما وقتی از یک طرف٬ صحبت از كاپیتانی به میان می‌آید و از طرف دیگر٬ سنگربانی همانند بوفون قرار گرفته، یاد كردن از یكی از تصمیمات به‌یاد ماندنی او نیز خالی از لطف نخواهد بود. شماره یك یووه در خصوص علت ماندنش در این باشگاه در سال 2006 پس از سقوط این تیم به رقابت‌های سری B می‌گوید:

 

در سال 2006 می‌توانستم از یووه بروم. پیشنهادات زیادی نیز از باشگاه‌های سرشناس در تابستان 2006 داشتم. اما در نهایت تصمیم گرفتم در یووه بمانم چراكه به حق‌شناسی (نمك‌گیر شدن!) معتقد بودم. این بهایی بود كه ما (دل‌پیه‌رو، ترزه‌گه، كامورانزی و...) می‌خواستیم بپردازیم تا همچون جمعی مستحكم تیم را بار دیگر به جای اصلی خود بازگردانیم.

 

سوپر جی‌جی با گفتن جمله‌ای زیبا این بخش از صحبت‌هایش را ادامه می‌دهد:

 

فوتبال فقط كسب و كار نیست. چیزی به نام عاطفه و احساس نیز در آن وجود دارد. ما نباید از یاد ببریم كه ورزش بدون ارزش‌هایی اینچنین خواهد مرد.

 

بوفون به عنوان یكی از بزرگ‌ترهای فوتبال ایتالیا به فرانچسكو توتی اسطوره باشگاه رم و هم‌بازی سابقش در تیم ملی ایتالیا نیز اشاره كرده و می‌گوید:

 

من فكر می‌كنم همه موافق هستیم كه توتی یك بازیكن منحصربه فرد است. هیچ‌كس نمی‌تواند مانند او باشد. درگیری‌های بوجود آمده میان او و اسپالتی هم بیش از یك سری سوء تفاهم نیست. مشكل آنها تنها این است كه یكدیگر را درك نمی‌كنند.

 

وقتی به گل‌های خورده شده یوونتوس در این فصل نگاه می‌كنیم، به عدد هفده می‌رسیم. این یعنی كمترین گل خورده رقابت‌هایاین فصل سری آ تاكنون و احتمالاً تا انتهای فصل. جانلوئیجی بوفون سنگربان یوونتوس در سی و هشت سالگی همچنان در اوج است و همین ویژگی انكارناپذیر او را با بسیاری از هم‌قطارانِ دیگرش متمایز می‌كند.


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حامد
حامد «خبرنگار»
ارتباط با نگارنده: